Сомерсет Моем "Карусель". Цитати з книги.




- Знаєте, Елджерон, в нашому світі якраз хороші люди наносять найбільшу шкоду, - сказала місс Лі. - Погані продовжують робити безглузді огидні вчинки, які зводять нанівець несправедливість, а здоровий глузд позбавляє гостроти  вчинене ними зло. Але іноді поведінка людини, яка впевнена в своїх власних чеснотах, цілком нелогічна.



Один мій юний друг зробив дурницю і збирається прикрити її іншою дурницею. Він тільки що приходив до мене ніби-то за порадою, але насправді для того, щоб я захопилася його благородством.

Суспільство - це страшне чудовисько, яке ніби-то дрімає і ти думаєш, що можеш дозволити собі будь-яку вільність. Але насправді воно весь час спостерігає за тобою з тихою підступністю, і коли ти не чекаєш, протягує залізну руку, щоб розчавити тебе.

- Мій хлопчику, ви намагаєтесь об'єднати два протилежних поняття - любов та ощадливість.

- Я винайшла деякий зміст. Як критик, який пояснює значення символічної картини, чи школяр, який декламує уривок, якого зовсім не розуміє, я принаймні, зробила свою мову логічною. Я прагнула щастя і думаю, що в цілому знайшла його. Я жила підкоряючись інстинктам і намагалась відчути кожне почуття, яке пропонувала пізнати моя інтуїція. Я навмисне відверталася від того, що здавалось огидним та нудним, всією душею стараючись зосередитись на спогляданні Прекрасного, яке розглядала, як я надіюсь, з тонким розумінням Безглуздого. Я ніколи особливо не обтяжувала себе роздумами про сучасні поняття добра і зла, оскільки знала: все відносно. Але я завжди намагалась влаштувати своє життя так, щоб у всякому випадку в моїх очах, з поворотів вимальовувався красивий візерунок на фоні темної нісенітниці.

- Вважаю, зі всіх пристрастей людських найбільш глибоко вкоренилась та, яка заставляє людей шкодити собі, бажаючи насолити тим самим іншому...

- Дорогий мій, ви змушуєте її жити так, щоб відповідати вашому голубому фарфоровому чайнику. Світ  був би набагато кращим, якби люди не прагнули поводитися так, щоб відповідати якимось принципам.

Запевняю вас, ніхто не може бути вільним, якщо не позбудеться необхідності заробляти гроші. Особисто я завжди думала, що філософи говорять дурниці, коли вихваляють свободу людини, яка задовольняється малим.

В кінці кінців моралісти безперестанку несуть нісенітницю про моральну недосконалість людства. Але коли справа доходить до безпосереднього зіткнення зі злом, воно виявляється не настільки порочним, як говорять. Мужчина може бути дуже хорошою людиною, навіть якщо засиджується десь допізна і періодично випиває більше ніж личить, трохи захоплюється азартними іграми і волочиться за дамами з сумнівною репутацією. Все це властиво людській натурі, коли молодість та гаряча кров бурлять і для деяких чужоземних народів, більш мудрих ніж ми, це навіть стає основою життя.

Мій обов'язок бути щасливим. Давайте поїдемо туди, де ми зможемо любити один одного, подалі від Англії, кудись, де любов не гріховна і не огидна.

- Цікаво, - пробурмотів він, - але навіть самі буйні і трагічні людські почуття не можуть змагатися з повною дозою морфію.

Мені варто і далі зображати "пристойну поведінку": в цьому світі нас заставляють діяти і думати певним чином, оскільки давно вирішено, ніби це добре. Ми на маємо можливості іти своїм шляхом; ми всі, без виключення, зв'язані упередженнями і нормами моралі. Ради Бога, давайте звільнимося. Давайте зробимо те і інше, тому що ми хочемо і тому, що повинні, а не тому, що інші бачать в цьому необхідність.

- Що можна подарувати поету? - несподівано запитала міс Ленгтон. - Звісно, що словник рифм, - відповіла її подруга, посміхаючись. - Або інструкцію Бредшоу, як знайти естетичну цінність у здоровому глузді.

Шлюб - найжахливіше явище в світі, якщо тільки пристрасть не робить його абсолютно неминучим.

В наші дні  самопожертва це розкіш, в якій лише мало хто може собі відмовити. Це заняття набуло популярності, коли люди відмовилися від цукру через те, що від нього товстіють.

Я думаю, що ви дурень, але більшість людей в світі такі.

Але життя - це гра в шахи у якій когось завжди чекає поразка. 



Коментарі

Популярні публікації